Wiedźmin Wiki
Wiedźmin Wiki

Akademia Magii w Ban Ard – szkoła czarodziejów, szkoląca wyłącznie chłopców, od upadku Mirthe jedna z dwóch istniejących akademii magii w Królestwach Północy.

Przez wzgląd na prestiż i bezpieczeństwo, szkoła znajduje się poza murami, w opuszczonym elfim kompleksie pałacowym niedaleko miasta, w lesie rosnącym na lewo od traktu do Borsuczego Jaru. Przyczyną wyboru tej właśnie lokalizacji były również badania ulokowanej w głębi lasu ruiny starożytnego elfiego grobowca[1].

Szkoła osiąga gorsze wyniki od akademii kobiecej w Aretuzie. Obwinia się o to mniejszy rygor: studentom pozwala się wchodzić do miasta i nie kara się za picie, korzystanie z usług prostytutek i inne rozrywki młodych Kaedweńczyków[2]. Inna teoria, sformułowana przez Margaritę Laux-Antille, rektorkę żeńskiej szkoły, zakłada zgubny wpływ przynależnych rzekomo płci męskiej nadmiernej ambicji i braku cierpliwości[3]. Yennefer rozwija przyczyny tego stanu – magia to jedna z niewielu dróg kariery pozwalających kobietom wybić się, co mobilizuje je do nauki, osobom płci męskiej brakuje zaś tak wielkiej motywacji[4].

Wysoko urodzeni adepci, którzy pomimo przebrnięcia przez egzaminy wstępne okazują się w toku nauki zbyt leniwi lub niewystarczająco inteligentni, często znajdują miejsce w armii, flocie lub policji, najmniej zdolni realizują się w polityce. Wyrzuceni ze szkoły członkowie klas niższych mają mniejsze szczęście – często jedyną alternatywą dla kryminału lub tułaczki pozostaje znalezienie czarodzieja-protektora który w zamian za rozmaite przysługi może kontynuować ich magiczną edukację[5]. Pod szkołą kręcą się również agenci wywiadu Kaedwen, czyhający na okazję do rekrutacji wylanych studentów[6].

Miejsca

  • przejście do miasta, przy którym kręcą się agenci wywiadu[6]
  • akademia, ulokowana w byłym elfim kompleksie pałacowym[1]
  • dormitorium; obowiązuje tu zakaz spożytkowania alkoholu, niemniej zdolnym studentom udaje się czasem go przemycić[4]
  • starannie utrzymany ogród, stylizowany na „dziki”, płynnie przechodzący w las[1]
  • starożytny elfi grobowiec w głębi lasu, przebadany z wyjątkiem magicznie zablokowanego korytarza[1]

Ważniejsze postaci związane z akademią

Kadra

Słynni absolwenci

Wyrzuceni

Przypisy