FANDOM

To nie był człowiek. Chociaż stał na dwóch nogach, chociaż pachniał potem i dymem, chociaż nosił normalne ludzkie odzienie, to nie był człowiek. Żaden człowiek, pomyślała, nie może mieć takiej twarzy. Reakcja Ciri na widok Eskela[1]
Eskel – jeden z wiedźminów zimujących w Kaer Morhen. Przyjaciel Geralta, jeszcze z czasów ich wspólnego treningu. Pojawia się w wizji Ciri na pustyni Korath, prowadzony na szafot.

W powieści Krew elfów oraz w grach Wiedźmin i Wiedźmin 3: Dziki Gon przedstawiony jest jako mężczyzna o paskudnej szramie na policzku i głosie przywodzącym na myśl psi warkot.

Charakterystyka

Jest dobrze zbudowanym, silnym mężczyzną o ciemnobrązowych włosach. Posiada przerażające, szpetne rany, które przecina duża blizna. Ma kocie oczy, efekt mutacji powstałych na skutek wiedźmińskiej Próby Traw. Znakomicie radzi sobie w walce wręcz. Posługuje się mieczem srebrnym przeciwko potworom i stalowym w walce z pospolitymi wrogami. Jest bohaterem rozsądnym i spokojnym, choć skorym do alkoholu. Jako jedyny z wiedźminów z Kaer Morhen okazywał skruchę i chęć do porozumienia wobec Triss Merigold, gdy ta przybyła nadzorować trening Ciri w warowni.

Potrafi korzystać z uproszczonej magii w postaci wiedźmińskich znaków, a także warzyć mikstury.

Ostatecznie Eskel opuścił na stałe Kaer Morhen i udał się na wschód, w stronę Dolnej Marchii.

Biografia

Trening w Kaer Morhen

Eskel trafił do warowni Starego Morza niem więcej w tym samym czasie co Geralt. Dwójka młodych wiedźminów szybko zaprzyjaźniła się i razem szkoliła pod czujnym okiem Vesemira. Młodzi przyjaciele mieli w zwyczaju również trochę psocić, co nie spotykało się z aprobatą ich mistrza który łoił za to uczniów. Eskel pomyślnie przeszedł próbę traw i tak jak jego przyjaciel Geralt, został oficjalnie wiedźminem szkoły wilka.

Zimowanie w Kaer Morhen

Jesienią 1263 roku Eskel przybył z powrotem do Kaer Morhen aby przezimować. W warowni było już czterech wiedźminów, Lambert, Vesemir, młody Coën z Poviss i sam Eskel, gdy przybył tam Geralt z Rivii razem ze swoim dzieckiem niespodzianką. Eskel był tym który przywitał przybyszy i zaprosił do środka. Ucieszył go widok Geralta i zdziwiła obecność małej Ciri, która z początku bała się dziwnego mężczyzny ze straszną blizną. Eskel wprowadził ich do twierdzy i poprowadził do wielkiej sali, gdzie spotkali sie z resztą wiedźminów. Następnie brał on udział w nauczaniu małej Cirilli szermierki i wiedzy o potworach. Gdy do twierdzy przybyła czarodziejka Triss Merigold, Eskel wydał jej się najsympatyczniejszy ze wszystkich wiedźminów. Starał się o znalezienie sposobów treningu dla Ciri które będą akceptowane przez obydwie strony. Łatwo zaprzyjaźnił się więc z czarodziejką, a podczas jej przemowy o nadciągającej wojnie z Nilfgaardem, jako jedyny z wiedźminów okazywał uczucie wstydu. Gdy przyszła wiosna, Eskel tak jak inni wiedźmini wyruszył na szlak, aby zabijać potwory.

Adaptacje i kontynuacje

Poszukiwania mieczy Coëna

Po bitwie pod Brenną, Eskel dowiedział się o śmierci młodego wiedźmina ze szkoły gryfa - Coëna, w tejże bitwie. Eskel wyruszył więc na pobojowisko, aby odnaleźć ciało przyjaciela. Nie udało mu się znaleźć ani ciała, ani medalionu Coëna, jednak odzyskał jeden z mieczy przyjaciela. Następnie zawiózł go do Kaer Morhen, gdzie wiedźmini powiesili go nad paleniskiem.

Wiedźmin

Walka z Salamandrą

Eskel wraz z innymi wiedźminami i Triss Merigold bierze udział w obronie Kaer Morhen przed grupą bandytów znaną jako Salamandra, która przybyła tam, aby poznać wiedźmińskie sekrety mutacji. Po pogrzebie Leo, który został zabity podczas ataku, Eskel wyrusza na zachód.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Ponowny pobyt w Kaer Morhen

W akcie II przebywa opodal Kaer Morhen i poluje na widłogony, aby zdjąć klątwę z Avallac'ha. Geralt pomaga mu w łowach na drakonidy po czym obaj wracają do wiedźmińskiego siedliszcza. Spędza wieczór razem z Geraltem i Lambertem. Eskel razem z przyjaciółmi gra w grę, podczas której wyznaje parę wstydliwych faktów. Upija się do nieprzytomności idąc po więcej piwa, więc Geralt i Lambert parodiujący Vesemira idą go szukać. Ostatecznie upici wiedźmini próbują ściągnąć na imprezę czarodziejki do towarzystwa, co kończy się reprymendą ze strony wściekłej Yennefer, która każe im położyć się w końcu spać. Potem razem z Yennefer oraz innymi wiedźminami zdejmuje on klątwę z elfiego czarodzieja. Po wszystkim możemy "pomóc" mu prowadzić sekcje zwłok katakana.

Bitwa o Kaer Morhen

Po odnalezieniu Ciri spotykamy Eskela przygotowującego się do bitwy. Następnie bierze udział w naradzie i wreszcie w samej bitwie. W trakcie niej Eskel stara zatrzymać się generała dzikiego gonu - Caranthira. Stacza z elfem nierówny pojedynek w którym udaje mu się chwilę utrzymać na nogach dzięki wiedźmińskiemu treningowi. Od śmierci z rąk generała Dzikiego Gonu ratuje go Ciri, która wspomaga go w walce i rozprasza generała. Podczas bitwy ginie Vesemir, mentor Eskela i Geralta. Wydarzenie to wstrząsa psychiką wiedźmina. Po pogrzebie starego wiedźmina oznajmia Geraltowi, że chce udać się do Dolnej Marchii i planuje już więcej nie wracać do Kaer Morhen.

Ciekawostki

  • W opowiadaniu "Nie będzie śladu" pojawia się nienazwany wiedźmin, opisany dokładnie w taki sam sposób co Eskel. Nie jest jednak potwierdzone, czy to on brał udział w wydarzeniach.
  • W przygodzie "Cena neutralności" Geralt dowiaduje się, że blizna Eskela jest dziełem Deidre Ademeyn, będącej jego dzieckiem-niespodzianką. Jednak wygląd jego blizny w grze Wiedźminie 3 jednoznacznie sugeruje, iż coś zraniło go pazurami.
  • W grze jest możliwość pojedynkowania się z nim na pięści, co zapoczątkuje zadanie "Walka na pięści".
  • Eskel jest rówieśnikiem Geralta.
  • Jako dzieci, on i Geralt złapali wielkiego, leśnego trzmiela, niedaleko Kaer Morhen i przywiązali go do dzbanka. Obaj za to zostali złojeni rzemieniem przez Vesemira.
  • Darzy Triss nie tylko szacunkiem, ale też uczuciem ciut większym niż przyjaźń. Początki możemy zauważyć w "Krwi elfów" oraz w opowiadaniu "Coś się kończy, coś się zaczyna".
  • W grach głosu użycza mu Piotr Warszawski, a w audiobookach Dariusz Wnuk.
  • Ma słabość do rogatych kobiet.
  • W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon ma konia o imieniu Wojsiłek, z którym jest związany przeznaczeniem.
  • Z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon możemy wywnioskować, że pochodzi z gór, ponieważ twierdzi, że pamięta matkę śpiewającą mu góralską piosenkę, której słowa brzmią: Idom se owiecki, idom se pyrciom... Juhasa nie widno, ino zwonki zbyrcom...
  • W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon Eskel podczas wiedźmińskiej popijawy wyznaje, że przespał się z sukkubem i zażywał fisstech.
  • W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon podczas Bitwy o Kaer Morhen walczy z czarodziejem Dzikiego Gonu - Caranthirem [1], choć w trailerze gry zatytułowanym ,,Miecz Przeznaczenia" widzimy Geralta, a nie jego w czasie pojedynku [2] (być może twórcy mieli początkowo w planach inny zarys bitwy).
  • Jeżeli przed bitwą Geralt nie poprosi Vernona o pomoc oraz sprowadzi Letho do twierdzy, Eskel z Lambertem będą próbowali bezskutecznie namówić Królobójcę do wyjazdu.
  • W opowiadaniu "Coś się kończy, coś się zaczyna" jest mowa o tym, iż widziano Triss i wiedźmina Eskela znikających w altanie parkowej. Nad ranem ktoś doniósł, że z tej altany wychodzi doppler Tellico. Nie wiadomo, czy przybrał postać Eskela, czy Triss.
  • Prawdopodobnie zazdrościł Geraltowi sposobu w jaki potoczyło się jego życie. W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon przyznaje, że żyje "od utopca do utopca", bo nie każdy poluje na smoki, spotyka się z królami i sypia z czarodziejkami, a popijanie szampanem kawioru musi być bardzo ciężkim zajęciem.
  • Jest bohaterem książki "O bazyliszkach i kuroliszkach słów kilkoro", sprzedawanej przez księgarza w Novigradzie.
  • Eskel jest jedynym wiedźminem który przeżywa wydarzenia Dzikiego Gonu bez względu na wybory dokonane przez gracza.
  • Pojawia się w pożegnaniu białego wilka na ślubie Geralta i Yennefer .

Galeria

Linki zewnętrzne

Gwent icon Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Eskel.

Wideo

Kim jest..

Kim jest... Eskel

MCH - Wiedźmin Wiki