Brzęk kajdan z dwimerytu. I śpiewny elfi akcent Franceski Findabair, Stokrotki z Dolin, najpiękniejszej kobiety świata.Enid Findabair[1]

Francesca Findabair z Dol Blathanna, a. Enid an Gleanna (st. Stokrotka z Dolin) – królowa, później księżna Dol Blathanna, czarodziejka, była członkini Kapituły, a po jej upadku Loży Czarodziejek. Elfka czystej krwi, najpiękniejsza kobieta świata.

Przed wydarzeniami Sagi brała udział wraz z ludzkimi magami, w tym Yennefer, w "hodowli" ludzkich dynastii rządzących państwami Północy pod kątem zachowania tzw. genu Starszej Krwi. W pewnym momencie jednak magowie utracili kontrolę nad eksperymentem, a gen zaginął w nieznany im sposób. Następnie w czasie obrad Loży Francesca wyjaśniała pozostałym czarodziejkom na ile udało się odtworzyć jego losy aż do narodzin Ciri.

W zamian za wsparcie sprawy elfów Enid an Gleanna musiała odpłacać się posłuszeństwem wobec cesarza Emhyra var Emreisa, czego wyrazem była między innymi dalsza samobójcza walka komand Scoia'tael w ludzkich królestwach mimo utworzenia państwa elfów w Dol Blathanna.

Charakterystyka

Enid Findabair była elfką czystej krwi, nie musiała więc używać maści lub eliksirów odmładzających. Była uznawana za najpiękniejszą kobietę świata. Miała „ogromne, sarnie oczy” koloru błękitnego i złote włosy.

Biografia

Francesca nie została elfią Wiedzącą, lecz podążyła drogą ludzkiej magii; wiadomo że kształciła się na czarodziejkę wśród ludzi, za co wyrzekł się jej należący do Aen Saevherne ojciec. W czasie wydarzeń Sagi była jedną z najpotężniejszych magiczek o statusie arcymistrzyni. Jej dokładne koneksje rodzinne nie są znane, cały czas jednak miała posłuch wśród elfów, a później została ich niekwestionowaną władczynią, należy więc przypuszczać, iż pochodzi ze starego monarszego rodu.

Przed nadchodzącą II Wojną Północną Enid an Gleanna sprzymierzyła się z Nilfgaardem, spiskowała z Vilgefortzem i jak się później okazało, wydawała rozkazy walczącym z ludźmi komandom Scoia'tael, pozornie jednak była lojalną członkinią Kapituły magów, a w jej zdradę do końca nie mogła uwierzyć Tissaia de Vries. Podczas Przewrotu na Thanedd walczyła po stronie Vilgefortza i brała udział w sprowadzeniu komanda elfów, które miało wyrżnąć magów oraz schwytać Ciri.

W czasie walk w Garstangu Francesca "spakowała" Yennefer do formy nefrytowej statuetki. Zdekompresowała ją około miesiąc później, będąc już królową Wolnych Elfów w Dol Blathanna, z pomocą Idy Emean - kiedy dostała od Filippy Eilhart propozycję przystąpienia do Loży Czarodziejek.

Francesca Findabair otrzymała prawo wprowadzenia do Loży ze strony elfów trzech osób, przystąpiła sama wraz z Idą Emean, a jako trzecią kandydatkę niespodziewanie dla wszystkich rekomendowała Yennefer.

W okresie pierwszej Loży Francesca zachowywała się ostrożnie, cały czas mając na uwadze przetrwanie elfów i jej nowego królestwa. Brała udział w ustalaniu warunków Pokoju Cintryjskiego, gdzie dla dobra sprawy zgodziła się na degradację swojego państwa do roli księstwa, formalnie zależnego od Aedirn.

W czasie obrad Loży w każdym przypadku ostatecznie głosowała na korzyść Yennefer i Ciri.

W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon

W trzeciej części gry jest rozpatrywana jako członkini nowej Loży. Triss i Yennefer kontaktują się z nią w tej sprawie, jednakże ta odmawia w obawie przed konsekwencjami, jakie mogłyby zostać wyciągnięte wobec Doliny Kwiatów w związku z polowaniami na czarownice. Tym samym ukazuje się jako dobry władca, który bardziej troszczy się o kraj i poddanych niż o siebie.

Poza tym pojawia się na karcie do gwinta jako dowódca talii Scoia'tael.

Ciekawostki

  • Jej portret widnieje w vengerberskiej Pinakotece, jest to jednak falsyfikat, ponieważ elfy, odchodząc z tego świata, zniszczyły lub zabrały wszystkie portrety.
  • W grze Wiedźmin 2 tytułowana jest mianem Arcymistrzyni. Znana jest jako potężna czarodziejka; Cynthia cytując prawdopodobnie opinię Filippy mówi: „Nikt tak naprawdę nie wie, co ta stara elfica potrafi, ale jest bardzo potężna”.

Galeria

Linki zewnętrzne

Gwent icon.png Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Francesca Findabair.