FANDOM

W2 SS Gwyhyr

Gwyhyr – rodzaj mieczy, wykuwany przez gnomy. Uznawane za najlepsze ostrza na świecie. Gnomy zaprzestały produkcji tej broni ponad dwieście lat przed wydarzeniami z sagi. Gwyhyry były wykuwane z ciemnego żelaza, ażurowana klinga była bardzo lekka i ostra jak brzytwa. Charakterystyczny był też falisty szew ostrza. Rękojeść tradycyjnie pokrywano skórą raji (gatunek płaszczki). Jednym z najsłynniejszych egzemplarzy miecza tego typu jest Jaskółka-ostrze którego używała Ciri.

Ciekawostki

  • Miecz ten możemy również spotkać w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów w drugim akcie po stronie Iorwetha oraz w dodatku „Arena”. Nie jest jednak najlepszym mieczem w grze, ale lepsze są tylko magiczne miecze: Caerme i zapomniany miecz Vranów, a także nilfgaardzka Harpia.
  • Warstwowa budowa ostrza była taka sama, jak w produkowanych w naszym świecie mieczy z dziweru (damastu skuwanego).
  • Czarny kolor zawdzięcza prawdopodobnie oksydzie, którą gnomi metalurgowie powlekali ostrze, aby zapobiec korozji i wzmocnić metal, lub ze zgrupowań cementytu (Fe3C) na powierzchni klingi.
  • W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, nilfgaardzka Stalowa Harpia posiada identyczną klingę jak gwyhyr od Cecila Burdona, ale ma zmieniony wygląd jelców i rękojeści. Możliwe, że jest odmianą gwyhyra produkowaną na południu.