W2 SS Gwyhyr.png

Gwyhyr – rodzaj mieczy wykuwanych przez gnomy. Uznawane za najlepsze ostrza na świecie. Gnomy zaprzestały produkcji tej broni ponad dwieście lat przed wydarzeniami z Sagi. Gwyhyry były wykuwane z ciemnego żelaza, ażurowana klinga była bardzo lekka i ostra jak brzytwa. Charakterystyczny był też falisty szew ostrza. Rękojeść tradycyjnie pokrywano skórą rai (gatunek płaszczki). Jednym z najsłynniejszych egzemplarzy miecza tego typu jest Jaskółka - ostrze którego używała Ciri.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Miecz ten możemy spotkać w drugim akcie po stronie Iorwetha oraz w dodatku „Arena”. Nie jest jednak najlepszym mieczem w grze, ale lepsze są tylko magiczne miecze: Caerme i zapomniany miecz Vranów, a także nilfgaardzka Harpia.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Podstawową odmianą Gwyhyra w tej części jest po prostu Gnomi Gwyhyr, broń stalowa rzadkości Magicznej. Oprócz tego istnieje także kilka innych gwyhyrów rzadkości Unikatowej, m. in. Zireael, Luna czy Ostrze z Tir Tochair.

Ciekawostki

  • Warstwowa budowa ostrza była taka sama, jak w produkowanych w naszym świecie mieczy z dziweru.
  • Czarny kolor zawdzięcza prawdopodobnie oksydzie, którą gnomi metalurgowie powlekali ostrze, aby zapobiec korozji i wzmocnić metal lub zgrupowaniom cementytu (Fe3C) na powierzchni klingi.
  • W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów nilfgaardzka Stalowa Harpia posiada identyczną klingę jak gwyhyr od Cecila Burdona, ale ma zmieniony wygląd jelców i rękojeści. Możliwe, że jest odmianą gwyhyra produkowaną na południu.