FANDOM

Idi – sprytny markgraf, który przywłaszczając sobie koronę strącił z tronu kovirskiego Baldwina Thyssena doprowadzając do ucieczki Thyssenidów za granicę.

Zabity wraz z Rhydem i całą swoją rodziną w czasie „Nocy noży i pochodni” w 1249 roku. Na jego dworze pojawił się Geralt oczekujący zapłaty za zabitą amfisbenę. Idi pod wpływem krytyki Stregobora i jego konfratra Zavista, nie zapłacił wiedźminowi i nakazał mu szybkie opuszczenie Koviru.

Dane z książek Sapkowskiego

- Nasze ostatnie spotkanie - rzekł Geralt - miało miejsce na dworze króla Idiego w Kovirze. Przyszedłem po zapłatę za zabicie amfisbeny, która terroryzowała okolicę. Wówczas ty i twój konfrater Zavist na wyprzódki nazywaliście mnie szarlatanem (...) W rezultacie Idi nie dość, że nie zapłacił mi ani szeląga, to jeszcze dał dwanaście godzin na opuszczenie Koviru, a że miał popsutą klepsydrę, ledwo zdążyłem.

Ostatnie życzenie

– (...) Ułaskawienia obejmowały przede wszystkim dysydentów. Byli wśród ułaskawionych poplecznicy obalonego króla Rhyda i ludzie uzurpatora Idiego, zajadli ich partyzanci. I to nie tylko tacy, co popierali gębą: większość siedziała za dywersję, zamachy, rewolty z bronią w ręku.

Wieża Jaskółki

Ciekawostki

  • Idi Amin - prezydent Ugandy w latach 1971-1979. Przejął władzę w wyniku krwawego zamachu stanu.