FANDOM

Opium dla ludu – zadanie poboczne występujące w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon, w którym Geralt pomaga chłopom rozwiązać problem z Wszechbogiem.

Wiedźmin, przejeżdżając przez Dworek Utracjuszy, słyszy kłótnię dwóch chłopów – Dagmara i Prebena. Postanawia zapytać, o co jest to zamieszanie.

Wpis w dzienniku

Przemierzając ostępy Velen, Geralt natknął się na ołtarz, a przy nim — dwóch zatroskanych wieśniaków. Zapytani o źródło zmartwień, chłopi wyznali, że czczone przez nich bóstwo, o budzącej grozę nazwie Wszechbóg, odrzuciło przyniesione przez nich dary. Wiedźmin, choć nie był osobą szczególnie uduchowioną, obiecał, że wstawi się za bogobojnymi kmieciami.

Okazało się, że darzony wielką rewerencją Wszechbóg to zwykły sylvan, albo, jak go zowią prości ludzie, diaboł. Cwana bestia przekonała okolicznych chłopów o swych nadprzyrodzonych mocach i od wielu lat żyła wygodnie ze składanych ofiar.

Geralt przekonał sylvana, że wybrzydzanie w darach w czasach biedy i głodu jest cokolwiek niemoralne i nie przystoi bóstwu, choćby i udawanemu. Sylvan wydawał się z początku sceptyczny, ale widok srebrnego miecza na plecach Geralta zniechęcił potwora do podjęcia polemiki.

Przebieg zadania

Zwróć się do Wszechboga, używając ołtarza.

Geralt podchodzi do chłopów i pyta, o co się wykłócają. Dagmar i Preben mówią, że Wszechbóg jest niezadowolony z ich darów. Wiedźmin podchodzi do ołtarza, przy którym można porozmawiać z bóstwem i prosi o łaskę dla ludzi.

Odszukaj Wszechboga, używając wiedźmińskich zmysłów.

Biały Wilk po nieudanej próbie przekonania bóstwa poszukuje śladów, które mogą go zaprowadzić do miejsca przebywania Wszechboga. Wiedźmin bada wino, stojące nieopodal. Woń trunku doprowadza go do gruzu, który jest iluzją. Geralt przy pomocy Oka nehaleni rozprasza iluzję i jego oczom ukazują się schody do podziemi.

Przekonaj silvana, żeby przestał udawać Wszechboga.

Wewnątrz piwnicy znajduje się silvan, który udaje Wszechboga. Geralt ma kilka opcji do wyboru:

  • zabić istotę,
  • przekazać chłopom przebywającym na powierzchni, że silvan nie będzie przyjmował mniejszych darów,
  • zagrozić, że go zabije, jeśli nie przyjmie darów, jakie przynieśli chłopi.

Porozmawiaj z wieśniakami.

Po zakończonej wizycie u silvana, Geralt przekazuje wieści chłopom.

Ciekawostki

  • Po rozmowie z Sylvanem Geralt ma dodatkowo możliwość przekazać chłopom iż na tyłach zrujnowanej budowli znajduje się wejście do piwniczki. Pozwoli to Białemu Wilkowi na zdobycie dodatkowych punktów doświadczenia lecz źle skończy się dla wyznawców "Wszechboga" – po pewnym czasie wejście znów zostaje zasypane a ich ciała są możliwe do znalezienia w pobliżu ruin.