FANDOM

Gram w szachy, żeby odkryć ich sekret. W tych figurkach szumi krew. Trzeba przystawić ucho – i słychać. Szu-szu. Szu-szu. Serce pompuje życie. Zbijam pionka – słyszę rozrywane mięso. Zbijam figurę – słyszę krzyk z głębi trzewi. Ja chcę złamać szachy, wycisnąć z nich prawdę.Radowid pogrążony w szaleństwie[1]
Radowid V Srogi, zwany również Redańskim – syn redańskiego króla Vizimira II Sprawiedliwego oraz Hedwig z Malleore, młodszy brat Dalimiry i Mileny, królewicz, a potem król Redanii z dynastii redańskiej.

Biografia

Wczesne życie

Radowid urodził się w 1255 jako syn króla Redanii, Vizimira II i jego żony Hedwig z Malleore. Choć był jedynym synem, to jednak najmłodszym dzieckiem. Jego rodzeństwem były dwie siostry – Milenę i Dalimirę. Pierwsza została czarodziejką w Aretuzie, a druga poświęciła się kapłaństwu.

W 1264, w wieku 9 lat, został formalnie zaręczony z następczynią tronu Cintry, 12-letnią księżniczką Cirillą, wnuczką królowej Calanthe. Jednak po upływie pół roku król Vizimir zerwał zaręczyny bez podania przyczyn. Radowid i Ciri nigdy się nie spotkali.

W dzień wybuchu II Wojny z Nilfgaardem został zamordowany jego ojciec, król Vizimir II.

Początki panowania

Radowid wstąpił na tron jako Radowid V, jednak ponieważ miał dopiero 13 lat nie mógł samodzielnie sprawować rządów. Ostatecznie władzę przejęła Rada Regencyjna, na czele której stanął szef wywiadu redańskiego Dijkstra oraz czarodziejka i doradczyni jego ojca Filippa Eilhart.

Gry

Wiedźmin

W przyszłości ma poślubić Addę Białą – z tego faktu wynika, że po śmierci Foltesta królestwa Redanii i Temerii miały zostać połączone w jedno królestwo. Wspierał też początkowo organizację Salamandra jako "polityczną dźwignię nacisku" na Foltesta. Ostatecznie jednak zaprzestaje z nimi współpracować po tym, jak zrozumiał że to on zostaje przez nią wykorzystywany. Zawiera również sojusz z Foltestem, dzięki któremu przejmuje w pełni władzę w swoim królestwie.

W akcie III, w trakcie wykonywania zadania "Zamek i klucz" wiedźmin ma okazję zobaczyć rozmowę złoczyńców Salamandry z hologramem króla Radowida w ich kryjówce w niedostępnej części Wyzimy Handlowej. Władca ogłasza im kategoryczne zaprzestanie współpracy. Chwilę później wiedźmin kończy podsłuchiwanie i zabija łotrów. Zainteresowany postacią Geralta Radowid może nam wyjawić miejsce swojej kryjówki w Wyzimie Handlowej. Po opuszczeniu domu wiedźmin może podzielić się tymi spostrzeżeniami z wilkołakiem Vincentem Meisem.

Po odwiedzeniu Radowida w jego sekretnym lokum można popchnąć do przodu zadanie "Wszyscy ludzie Foltesta", dowiedzieć się paru informacji o osobie Filippy Eilhart i upewnić monarchę, że królewna Adda - jego przyszła małżonka - nie przeniesie swych "cech strzygi" na ich dzieci.

W akcie V pojawia się na Grobli, gdzie można przeprowadzić z nim krótką pogawędkę i przekazać informację o zabiciu Magistra.

Na początku epilogu ostatni raz widzimy go rozmawiającego z królem Foltestem. Przebieg rozmowy zależy od decyzji podjętej w zadaniu "Jej Wysokość Strzyga" (jednocześnie następuje przerywnik fabularny z udziałem Radowida z konsekwencjami tej decyzji):

  • Odczarowanie Addy: Radowid i Adda wzięli ślub.
  • Śmierć Addy: Foltest i Radowid ustalają podział Temerii w więcej niż chłodnej atmosferze.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

W2 SS Radowid

Król Radowid, jako pełnoprawny władca Redanii, jest znaczącą postacią w całej linii fabularnej gry. Jest młodym, niecierpliwym i chorobliwie ambitnym królem. Ma ambicje przejęcia tronu Temerii. Bierze czynny udział w obradach w Loc Muinne, gdzie przybył wraz ze swymi wojskami. Od Shilarda dowiedział się o Loży, jednak tylko o organizacji, a nie o członkiniach. Rozkazuje swoim poddanym oślepić Filippę. Podczas obrad dokonuje rozbioru Temerii, koronuje się na króla Temerii lub nic nie uzyskuje albo wybiera wojnę z Saskią i Wolnym Państwem. Sprowadził do siebie Zakon Płonącej Róży i obiecał im ziemię.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Radowid pogrążył się w szaleństwie, zabijał za najmniejsze podejrzenie o zdradę, karał brutalnie za okłamywanie go. Wyjął magię spod prawa i założył grupę inkwizytorów Wiecznego Ognia zwaną Łowcami Czarownic. W czasie trzeciej wojny z Nilfgaardem zdradził dotychczasowego sojusznika Kaedwen, zaatakował je zimą i przyłączył do swego królestwa, mordując Henselta. Był jednak taktycznym geniuszem, który skutecznie stawiał opór cesarzowi Emhyrowi. Zamierzał również przyłączyć do swojego królestwa całą resztę północy.

  • Jeżeli Geralt pomoże w zamachu i poprze Dijkstre. Radowid ginie, a ostatni śmiertelny cios zadaje niespodziewanie Filippa Eilhart. Dijkstra odeprze Nilfgaardczyków, zostanie kanclerzem Redanii i zjednoczy całą północ skupiając się na budowaniu manufaktur i ekonomii. Temerscy spiskowcy w tym Vernon Roche i Talar zostaną zamordowani, gdyż ich plan był sprzeczny z racją stanu Redanii i reszty Królestw Północy.
  • Jeżeli Geralt pomoże w zamachu i poprze Vernona Roche'a i Talara, Radowid zginie, a ostatni śmiertelny cios zadaje niespodziewanie Filippa Eilhart. Roche i Talar dobiją interesu z Emhyrem, w zamian za stworzenie autonomi temerskiej cesarz wchłonie resztę północy. Nilfgaard wygra wojnę, a Królestwa Północy znajdą się pod zaborem cesarskim, gdyż ostatnia silna armia północy zostanie bez władcy. Dijkstra zginie podczas sprzeczki z Vernonem Rochem.
  • Jeżeli Geralt nie zdecyduje się na pomoc w zamachu Radowid przeżyje i pokona Nilfgaard. Zostanie Królem praktycznie całej północy. Wyśle swoich łowców czarownic do Temerii i Aedirn, aby spalili na stosie buntowników i wielu magów, którzy w jego mniemaniu zagrażają jego władzy. Wielu zaczęło uważać, że wolność pod jego rządami jest gorsza od niewoli.

Ciekawostki

  • W Wiedźminie pod koniec IV aktu Radowid przebywa na grobli. Jego żołnierze mają na sobie herb z jednorożcem i niebieskie stroje. Herbem Redanii jest orzeł, a jej barwy są czerwone. Błąd został poprawiony w modyfikacji Jaki znak Twój? Orzeł Biały!.

Galeria

Uwagi

  1. Zgodnie z datowaniem książkowym – wg datowania stosowanego w grach jest to rok 1272.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Wiedźmin 3: Dziki Gon
  2. Wiedźmin
  3. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów