FANDOM

20px-OOjs_UI_icon_info-progressive.svg.png Ten artykuł dotyczy stworzenia. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.

Smok – stworzenie latające reprezentujące siły Chaosu, wymierająca rasa inteligentnych gadów.

Opis

Charakterystyka

Wyglądem przypominają olbrzymie, smukłe jaszczury. Rosną przez tysiąclecia, starożytne okazy bywały wielkie jak wzgórza. Mają smukłą szyję, długi ogon, trójkątną głowę z zębatą paszczą, ciało pokryte twardą łuską, szponiaste łapy i wielkie, nietoperzowate skrzydła. Smocze zęby bywają długie i ostre, a szyja porośnięta rzędem trójkątnych wyrostków. Wylegują się na skarbach, przez co czasami klejnoty i monety wtapiają się w ich brzuch, tworząc trudny do przebicia pancerz[1].

Smoki nie tworzą własnego społeczeństwa – żyją samotnie lub z życiowym partnerem. Rozmnażają się, wykluwając się z jaj. Niektóre gatunki uczą potomstwo funkcjonowania pośród pozostałych ras, a następnie pozostawiają je[2]. Wykazują się silną żądzą zdobywania skarbów. Aby zdobyć złoto, srebro lub klejnoty, są zdolne do niszczenia miast czy napadania na kupieckie karawany[1].

Żywią się głównie upolowaną zwierzyną, zwykle bydłem, ponieważ najłatwiej jest im je zdobyć. Na ludzi napadają w ostateczności, czując do nich spory respekt. Atakują najczęściej z powietrza, wbijając pazury w ofiarę, unosząc ją i przenosząc w zaciszne miejsce. Podczas walki na ziemi uderzają giętkim, gibkim ogonem[1].

Stworzono podział, który określa smoki zielone, czerwone, czarne i białe jako tzw. smoki właściwe. Smoki stanowią również źródło wielu towarów, dlatego też atakowane są ze względu na łzy i zęby (do wyrobu czarodziejskich leków i eliksirów), krew (dodawaną do kosmetyków). Ogon smoka stanowi w niektórych okolicach prawdziwy przysmak.

Są, oprócz kotów, jedynymi stworzeniami, które potrafią pobierać moc z intersekcji[3].

Wbrew legendom, nie są zdolne do mówienia. Porozumiewają się telepatycznie[1]. Wykazują się również niezwykłą inteligencją.

Historia

Według wielu legend to smoki były pierwszymi stworzeniami obdarzonymi rozumem i przez wiele lat władały światem. Ludzie uważają je za największego wroga swojej rasy. Nienawiść do tych stworzeń wynika z prostej przyczyny – wiele osób ma problem z odróżnieniem smoka od widłogona czy innych drakonidów. Innym powodem jest to, że są w stanie zasiać ogromną pożogę w wąskich uliczkach miast, zionąc ogniem lub pożerając bydło na pastwiskach[1]. Ponadto gromadzone przez nie skarby popychają żądnych bogactwa śmiałków do polowań na nie. Człowiek jest jedyną rasą, która stała się wrogiem smoków. Mimo to wokół tych gadów od lat krąży wiele legend, np. o Smoku Wyzimskim zabitym przez szewca[2].

Nazwa Zerrikanii pochodzi od smoka Zerrikantermenta[1]. Składa się tam również ofiary przed podobizną smoka[4].

Znane rodzaje smoków

Ważniejsze smoki

Potwory smokopodobne

Galeria

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Wiedźmin: Gra Wyobraźni
  2. 2,0 2,1 2,2 Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
  3. Krew elfów
  4. Granica możliwości
  5. Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści