FANDOM

Vernon Roche – oficer Temerskich Służb Specjalnych, kapitan Niebieskich Pasów.

Charakterystyka

Odziany jest w strój o błękitnej barwie symbolizujący jego przynależność do Niebieskich Pasów. Nosi chaperon, rodzaj nakrycia głowy zwijany w formie turbanu. Znakomicie radzi sobie w walce, ma też posłuch pośród swoich podkomendnych.

Jest w pełni oddany Temerii, jeszcze większą lojalnością obdarzył jednak króla Foltesta. Jest honorowy, nie podważa rozkazów, nawet jeśli prowadzą do bardzo krwawych rozwiązań. Został znienawidzony przez Iorwetha po tym, jak na początku swojej działalności w Niebieskich Pasach wymordował jego komando. Mimo to dowódca Scoia'tael przyznaje, że jest to człowiek, który im dłużej działa tym skuteczniejszy i bezwzględniejszy się staje. Iorweth powątpiewa nawet, że jest ktoś, kto mógłby Vernona przewyższyć.

Doświadczony, lojalny wobec Temerii, nieustraszony i uparty. Według niektórych Vernon najpierw robi a potem myśli.

Biografia

Przeszłość

O dzieciństwie Vernona wiemy niewiele. Jego matka, przez złą sytuację materialną, zmuszona była zostać prostytutką, ojca zaś nie znał. Dzieci z okolicy nazywały go kurwim synem, przez co Roche agresywnie reaguje na to wyzwisko.

Roche przyznaje, że gdyby nie Foltest, skończyłby na ulicy jako włóczęga lub pijak.

Praca w służbach specjalnych Temerii

Vernon od 4 lat służy jako oficer specjalnych sił Temerii, znanych jako "Niebieskie Pasy" - zajmujących się zwalczaniem Scoia'tael. Za doskonałą służbę został dwukrotnie odznaczony za męstwo na polu bitwy.

Pomimo, iż nie żywi uprzedzeń do nieludzi, odpowiada za śmierć wielu elfów, w tym kobiet i dzieci. Jest odpowiedzialny za pacyfikację wzgórz Mahakamu. Jedną z jego informatorek jest Brigida Papebrock.

Jego zaciętość jest spowodowana troską o Temerię i dynastię w niej panującą. Dzięki swojemu oddaniu został mianowany prawą ręką Króla Foltesta i ma silną pozycję na zamku w Wyzimie. Roche odznacza się silnym poczuciem lojalności w stosunku do Temerii, a w szczególności do Foltesta.

W momencie spotkania w lesie Vernona, Geralta i Triss z elfem Iorwethem, dowodzącym komandem Scoia'tael, okazuje się, że obydwaj, Roche i Iorweth, są zaprzysięgłymi wrogami. Ich nienawiść do siebie zrodziła się tuż po tym, jak Roche otrzymał dowództwo nad Niebieskimi Pasami. Wtedy to Vernon wymordował całe komando Iorwetha, za co ów elf zaciekle szuka zemsty. Niestety, przyczyny zaciętości Roche'a w stosunku do Iorwetha nie są znane.

Spisek przeciwko Kaedwen

W2 SS Roche 1

Trzy lata przed swą niespodziewaną śmiercią, widząc agresywne podboje Kaedwen, Foltest wraz z Vernonem Rochem uknuli spisek przeciwko królowi Henseltowi, przekupując kilku baronów.

Cała akcja rozpoczęła się prawdopodobnie po "Bitwie o Górne Aedirn (Dolną Marchię)" gdy Henselt spalił Sabrinę Glevissig, a jego doradcą został Detmold z Ban Ard. Geralt jest świadkiem (i poniekąd uczestnikiem) części spisku, gdy Detmold wyjawia część tajemnicy o tajemniczej mgle.

Jednym ze spiskowców jest ubrany w zbroję Seltkirka Vinson Traut, który bierze Geralta za psa gończego Detmolda. Vernon wykręca się od pomocy wiedźminowi ze spiskowcami w podziemiach burdelu co daje powód do myślenia. Dopiero przy ciele Trauta, Geralt znajduję poszlakę: pamflet oczerniający króla Keadwen napisany przez Jaskra (współpracującego z Roche'em).

W końcu po zdjęciu klątwy Geralt wyciąga szczegóły od Jaskra. Po odnalezieniu Vernona w chacie na klifie, Geralt przyłapuje go na dalszych knowaniach z szlachtą. Możnowładcy odmawiają jednak dalszego udziału w akcji i ogłaszają chęć pomocy Henseltowi w bitwie.

Gdy do uszu doradcy króla dochodzą słuchy o działaniach Roche'a, wydaje on wyrok na członków Niebieskich Pasów i posyła wszystkich na szafot, ocaleli tylko Roche (znajdującego się podówczas z Geraltem) i Ves, zgwałcona przez króla Henselta.

Praca w służbach specjalnych Redanii

W przypadku gdy Geralt wybierze ścieżkę Roche'a oraz wykona zadanie "Kość z kości", oddając córkę Foltesta Radowidowi, Vernon zostanie dowódcą specjalnych oddziałów w służbie Redanii. Ma to związek z faktem, iż Vernon obiecał strzec księżniczki Anais, a ta ma przebywać na dworze w Tretogorze. Sam wyjawia, że wewnętrznie nadal czuje się związany z Temerią i jej barwami, więc przyjęcie pracy w tajnych służbach ościennego państwa ma charakter czysto pragmatyczny.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Gdy wojska Nilfgaardu przekroczyły Jarugę, Vernon Roche dołączył się do II Armii Temerskiej dowodzonej przez Jana Natalisa. Ich zadaniem było zatrzymanie Czarnych na linii Dol Blathanna - Carbon. Temerczycy dzielnie stawiali opór przez trzy dni, niestety potem wojska północy zostały rozbite. Gdy dowódca Niebieskich Pasów dowiedział się, że Radowid V Srogi zbiera siły pod Novigradem, postanowił do niego dołączyć. Z czasem doszedł do wniosku, że Radowid wcale nie jest lepszy od cesarza i postanowił walczyć na własną rękę. Wraz z Ves i resztką sił zatrzymał się w jaskini, w lasach niedaleko Novigradu.

Spisek przeciwko Radowidowi

Gdy Roche zrozumiał, iż martwy król oznacza wolną Temerię, zaczął szukać sposobu na pozbycie się niewygodnego władcy. Wraz z Dijkstrą i szewcem Talarem, opracowali plan zabójstwa. Wiedźmin zostaje zaproszony do pomocy. W dalszej części gry Geralt dowiaduje się, że atak nie powiódł się, a spiskowcy poszukują nowego sposobu.

Sigismund Dijkstra sugeruje wykorzystanie Filippy Eilhart jako przynęty, bowiem szalony król od pokonania najeźdźcy mocniej pragnie tylko śmierci czarodziejki. W zamachu biorą udział wszyscy ocaleli żołnierze temerscy. W chwili gdy Radowid rozkazuje zabić wiedźmina do akcji wkracza Vernon wraz z partyzantami. Razem pokonują redańskich żołnierzy; osaczony władca próbuje uciec, ale na drodze staje mu Filippa, która najpierw oślepia króla zaklęciem, by po chwili zadźgać go sztyletem. Gdy wszyscy świętują pokonanie tyrana, Geralt dowiaduje się iż w rzeczywistości został okłamany przez swoich wspólników temerskich, gdyż plan zamachu na Radowida nie zakładał dalszej walki z Cesarstwem miał natomiast przypieczętować układ z cesarzem Emhyrem: Nilfgaard miał uznać Temerię jako autonomię cesarską na prawach lennika w zamian za oddanie reszty Królestw Północy co oznaczałoby wygraną Emhyra na całym kontynencie. Wtedy wkracza Dijkstra i oznajmia, iż tajne porozumienie z cesarzem zostanie unieważnione, a on sam zasiądzie na redańskim tronie i zawalczy o wolność Północy łącznie z Temerią.

Sigismund ginie w walce, a Temeria zostanie lennikiem Nilfgaardu, Cesarstwo wchłania wszystkie Królestwa Północy.

Vernon Roche, Ves i Talar giną, Redania pod dowództwem kanclerza Dijkstry wygrywa wojnę z Nilfgaardem, a Temeria zostanie włączona w granice Redanii.

Dzięki modyfikacji „Racja Stanu”, który zmienia kilka kwestii dialogowych w owej misji, Roche wraz z Talarem i Ves przeżyją po poparciu Dikstry gdy Geralt wytłumaczy im kilka rzeczy.

Ciekawostki

  • Nakrycie głowy Vernona to chaperon, szczególnie popularny w późnym średniowieczu. Chaperon nosił też Urban Horn, postać z trylogii o wojnach husyckich Andrzeja Sapkowskiego.
  • Postać Vernona Roche'a zawiera wiele nawiązań do Urbana Horna, jednego z głównych bohaterów Trylogii Husyckiej. Podobnie jak on, Roche był sierotą, motywem działania obu postaci była służba krajowi (w przypadku Vernona – Temerii, natomiast Urbana – husyckim Czechom) oraz zemsta (Roche chciał zemścić się na królu Henselcie i czarodzieju Detmoldzie za powieszenie członków jego oddziału, Horn chciał pomścić swoją matkę, spaloną na stosie z rozkazu biskupa wrocławskiego Konrada za przynależność do grupy beginek). Byli w podobnym wieku, obaj nosili szaperony, byli honorowi, współpracowali z głównymi bohaterami dzieł, w których występują (Vernon z wiedźminem Geraltem z Rivii, Urban z medykiem Reinmarem z Bielawy).
  • Głosu użyczył mu Krzysztof Banaszyk, który wcielił się również w Geralta w audiobookach.
  • Vernon Roche pojawił się na okładce trzeciego wydania Pani Jeziora, mimo iż jest postacią wymyśloną jedynie na poczet drugiej części gry.
  • Po przybyciu do Flotsam, podczas bycia przepytywanym przez straż miejską, podał się za kupca korzennego Emhyra var Emreisa.
  • O Vernonie krąży wiele anegdot i plotek:
    • gdyby wszyscy wrogowie zapłacili mu po orenie, mógłby kupić Temerię z przyległościami, a jeśli wszyscy przyjaciele zebraliby się, aby go pochować, Roche musiałby pogrzebać się sam. Ponoć wystarczy wrzucić do trumny nóż i da radę;
    • w trakcie rozmowy z żołnierzem w obozie Henselta, Kaedweńczyk zdradza swą niechęć wobec Niebieskich Pasów i ich kapitana – Roche'a, który według obozowych opowieści zjada elfie uszy.

Galeria

Wideo

Kim jest..

Kim jest... Vernon Roche

MCH - Wiedźmin Wiki

Linki zewnętrzne

Gwent icon Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Vernon Roche.

Uwagi

  1. Zgodnie z datowaniem książkowym – wg datowania stosowanego w grach jest to rok 1272.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Wiedźmin 3: Dziki Gon