FANDOM

(...) w Kaer Morhen już nikt nie mieszka. Nikt oprócz Vesemira. Pytasz, kim jest Vesemir? Jest moim ojcem. Dlaczego spoglądasz na mnie ze zdumieniem? Co w tym dziwnego? Każdy ma jakiegoś ojca. Moim jest Vesemir. A że nie jest moim prawdziwym ojcem, cóż z tego? Prawdziwego nie znałem, matki też nie.Geralt o Vesemirze[1]

Vesemir – najstarszy znany wiedźmin, prawdopodobnie starszy od Kaer Morhen. Jedyny żyjący z wiedźmińskiej starszyzny zajmującej się tworzeniem i szkoleniem wiedźminów.

Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.

Mistrz miecza, nauczyciel szermierki oraz znawca potworów, preceptor wiedźminów Geralta i Eskela. Przekazuje Ciri swoją wiedzę na temat najróżniejszych bestii i potworów. Dla Geralta przybrany ojciec i nauczyciel. Nosił siwą brodę. Spięty i zakłopotany w obecności Triss Merigold.

Miał słabość do Triss. Nie mógł oswoić się z tym, że czarodziejka nie jest już dzieckiem.

Charakterystyka

Vesmir był prawdopodobnie najstarszym wiedźminem na kontynencie, mistrzem szermierki ze szkoły wilka i znawcą wszelkich potworów. Dla wielu młodych wiedźminów był on mentorem i ojcem, miał więc w zwyczaju traktować wielu swoich dawnych podopiecznych z łagodnością. Vesemir złagodniał z wiekiem i stał się bardziej wyrozumiały. Mimo tego wszyscy wiedźmini słuchali się jego rozkazów i poleceń, darząc go ogromnym szacunkiem.

Biografia

Trening Gerlta i Eskela

Vesemir odpowiedzialny był za trening zarówno Geralta, jak i Eskela. To właśnie on uczył młodych wiedźminów walki mieczem w czasach świetności Kaer Morhen. Młodzi Geralt i Eskel widzieli w surowym i troskliwym nauczycielu szermierki ojca. Obydwoje przeszli pomyślnie próbę traw i opuścili warownię.

Atak na Kaer Morhen

Gdy podburzeni przez magów fanatycy zaatakowali wiedźmińskie siedliszcze, Vesemir przebywał po za warownią, tylko dlatego uniknał śmierci z rąk ludzi. Po powrocie do zrujnowanego Kaer Morhen, okazało się, że Vesemir jest ostatnim żyjącym członkiem wiedźmińskiej starszyzny. Zamieszkał na stałe w zniszczonej warowni, gdzie utrzymywał porządek i zimował przybywających tam wiedźminów.

Zimowanie Wiedźminów

Jesienią 1263 roku do Kaer Morhen przybyło aby przezimować trzech wiedźminów. Dwóch z nich było jego dawnymi wychowankami ze szkoły wilka, byli to Lambert i Eskel, a także trzeci, młody wiedźmin z Poviss imieniem Coën, spędzający tam swoją pierwszą zimę. Jakiś czas potem do warowni przybył Geralt z Rivii, razem z Ciri, dziewczynką połączoną z nim przeznaczeniem. Przybyłych przywitał przyjaciel Geralta, Eskel, który następnie zaprowadził ich do reszty wiedźminów. Vesmir w przeciwieństwie do innych, nie uczył Ciri walki mieczem, natomiast przekazywał jej wiedzę o faunie pokoniunkcujnej. Vesemir polubił dziewczynkę, która była dobrą uczennicą. Gdy do warowni przybyła Triss Merigold, aby nadzorować trening Cirilli, Vesemir był jednym z wiedźminów którzy wyszli czarodziejce na powitanie. Vesemir stosował się do jej rad i poprawek w nauczaniu księżniczki, a podczas przemowy Triss na temat neutralności wiedźminów i nadchodzącej wojny, stary szermierz nie mógł opanować twarzy. Gdy nadeszła wiosna, wiedźmini opuścili warownię, aby wyruszyć na szlak. Vesmir jak zwykle pozostał w twierdzy, czekając na kolejne zimowanie.

Wiedźmin (gra komputerowa)

W1 SS Vesemir 1

Vesemir w grze komputerowej „Wiedźmin”

Vesemir występuje jedynie w prologu. Jest pierwszą postacią, której wpis w dzienniku Geralta pojawia się w dziale „Postacie”. On i Eskel odnaleźli omdlałego ze zmęczenia na skutek ucieczki przed Dzikim Gonem Geralta i przywiózł go do Kaer Morhen. Niedługo po odnalezieniu wiedźmina, warownia została zaatakowana przez bandytów z grupy nazywanej Salamandrą, którzy chcieli wykraść sekrety wiedźmińskich mutacji. Vesmir brał udział w obronie twierdzy, podczas której zginał jego najnowszy uczeń Leo. Po splądrowaniu wiedźmińskiego siedliszcza i pogrzebie młodego Leo, postanowił wyruszyć na wschód, o jego dalszych losach nic nie wiadomo (Triss skomentowała podróże wiedźminów jako „uganianie się bez ładu i składu po świecie”).

W akcie IV Berengar spotkawszy po raz pierwszy Geralta w krypcie wspomina: „Jak mawiał ten dziad Vesemir, powalczymy, zobaczymy”.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

W3 CA Vesemir 1

Grafika koncepcyjna przedstawiająca Vesemira w grze komputerowej „Wiedźmin 3: Dziki Gon”

W trzeciej części gry Geralt i jego preceptor przemierzają ogarnięte wojną ziemie Królestw Północy w poszukiwaniu Yennefer. Po ponad półrocznej włóczędze druhowie trafiają w okolice wsii Biały Sad, gdzie znajdują świeży trop czarodziejki. Na trakcie wiodącym do kontrolowanej przez Nilfgaardczyków wioski wiedźmini natrafiają na zaatakowanego przez gryfa skromnego kupca. Geralt przepędza potwora, sam Vesemir odnosi natomiast niegroźne rany.

Geralt po przybyciu do wsi i przeprowadzeniu krótkiego śledztwa spotyka osobę, która zna miejsce przebywania Yennefer. Jest to Peter Saar Gwynlew - dowódca nilfgaardzkiego garnizonu. Nilfgaardczyk zawiera z wiedźminami układ - jeśli oni ubiją gryfa, on wyda im miejsce pobytu czarodziejki.

Geralt i Vesemir po stosownych przygotowaniach dobierają się potworowi do skóry, po czym dowiadują się, że kobieta przebywa obecnie w Wyzimie. Towarzysze przed wyruszeniem w drogę wstępują do karczmy, by uzupełnić zapasy. W ich obecności dochodzi tam do poważnej sprzeczki między miejscowymi, w którą wiedźmini mają nieszczęście się wmieszać. Wiedźmini w obronie własnej zabijają kilku chłopów, wzbudzając tym samym strach i nienawiść u pozostałych bywalców gospody. Gdy Geralt i Vesemir opuszczają karczmę, niespodziewanie natykają się na nilfgaardzkich żołnierzy w towarzystwie Yennefer, która oznajmia Geraltowi, że w Wyzimie oczekuje na niego sam cesarz Nilfgaardu. Vesemir postanawia zaś wrócić do Kaer Morhen, by zatrzeć ślady prowadzące do warowni przed cesarskimi wojskami.

Gdy Geralt przybywa wraz z Umą do Kaer Morhen, Vesemir będący w trakcie naprawy murów, jest pierwszym, który wychodzi mu powitanie. Razem z Eskelem oraz Lambertem pomaga Yennefer w przygotowaniach do zdjęcia klątwy z Umy. Gdy jednak wychodzi na jaw, że czarodziejka chce poddać pokraczną istotę niebezpiecznemu zabiegowi, Vesemir postanawia spróbować innej, mniej inwazyjnej metody. Zabiera Umę na noc w góry, by tam przełamać klątwę za pomocą ludowego sposobu (tak jak uczynił to w przypadku Łabędzie z Poviss w 1211 roku). Działania starego Wilka nie przynoszą jednak rezultatu, w wyniku czego czarodziejka powraca do swego pierwotnego planu. Z pomocą wiedźminów poddaje Umę wstępnemu procesowi Próbie Traw, zamiast mutagenów korzysta jednak z zaklęć podtrzymując funkcje życiowe organizmu.

Po długich godzinach klątwa zostaje zdjęta, a Uma przybiera postać Avallac'ha - Elfiego Wiedzącego. Gdy elf wyjawia wszystko co wie o Ciri, wraz z miejscem jej aktualnego pobytu, Vesemir postanawia przygotować Kaer Morhen do obrony przed Dzikim Gonem, który z pewnością zechce odebrać im Zireael. Geralt rusza natomiast po swą podopieczną na Wyspę Mgieł, zbierając wcześniej sojuszników.

Po powrocie Geralta i Ciri do Kaer Morhen Vesemir urządza obrady, podczas których obrońcy ustalają przebieg defensywy. Podczas ataku Dzikiego Gonu stary wiedźmin dowodzi obroną zamczyska i zabija kolejnych najeźdźców. Obrona zamku zostaje jednak rozbita, Vesemir postanawia zaś za wszelką cenę ukryć Ciri. Dziewczynę i jej mentora dopadają jednak szybko generałowie Dzikiego Gonu. Gdy Ciri zostaje unieruchomiona przez Eredina, Vesemir obezwładnia na krótki moment Imleritha, a następnie porywa się z mieczem na Króla Gonu, którego udaje mu się rozbroić i zranić. Ratuje także Ciri przed nadchodzącym i sprawnym już Imlerithem, sam jednak zostaje przez niego zwalony z nóg i szybko znajduje się w jego żelaznym uścisku. Gdy Ciri zgadza się poddać Eredinowi w zamian za życie Vesemira, stary wiedźmin wiedząc, że i tak umrze po zniknięciu Ciri w portalu, postanawia obudzić w dziewczynie ostatnią wolę walki i wbija swój sztylet w pierś Imleritha.

Najstarszy wiedźmin z Kaer Morhen ginie chwilę później na oczach przybranej wnuczki. Ciri widząc śmierć przyjaciela wpada w furię i zaczyna niekontrolowanie używać mocy Starszej Krwi, powodując tym samym ucieczkę wrogów. Destruktywna moc grozi jednak zniszczeniem Kaer Morhen i zabiciu wszystkich, którzy znajdują się w jego murach. Na szczęście w porę obudzony Avallac'h rzuca zaklęcie, które przerywa niekontrolowany wybuch mocy.

Vesemirowi zostaje odprawiony pogrzeb zgodnie z wiedźmińską tradycją - jego ciało zostaje spalone. Po pożegnaniu się z mentorem wiedźmini opuszczają Kaer Morhen.

Wiedźmin 3: Serca z Kamienia

W dodatku „Serca z kamienia” Vesemir zostaje wspomniany przez spotkaną na aukcji w domu Borsodych hrabinę Mignole - kolekcjonerkę wiedźmińskich przedmiotów. Staruszka wspomina jej bardzo dawny przelotny romans z Vesemirem oraz ucieczkę wiedźmina przez balkon, gdy został przyłapany z arystokratką.

W zależności czy rozmowa odbywa się przed, czy po bitwie o Kaer Morhen, Geralt może przekazać hrabiance wiadomość o śmierci Vesemira, lub poinformować mentora o spotkaniu z jego dawną znajomą.

Dane z pozostałych źródeł

W filmie i w serialu w rolę (wyraźnie zmienioną, w stosunku do tego co można przeczytać w Sadze o wiedźminie) Vesemira wcielił się Jerzy Nowak. W polskiej wersji gry komputerowej Wiedźmin głos pod Vesemira podłożył Miłogost Reczek. W audiobookach głosu użycza mu Arkadiusz Bazak.

W tomiku „Coś się kończy, coś się zaczyna” jest jednym z gości zaproszonych na ślub Geralta i Yennefer.

W serialu pokazuje się niezgodność gdyż tam Vesemir jest człowiekiem - kapłanem i miał syna. Ponadto umiera ze starości na oczach Geralta. Co ciekawe, w serialu ukazano inną postać, bardziej przypominającą z wyglądu i charakteru książkowego Vesemira.

Pojawia się także w przygodzie „Wesele” do pierwszej części Wiedźmina.

Uwagi

  • Według gry komputerowej Wiedźmin, Vesemir jest jedynym ocalałym z ataku chłopstwa i magów na Kaer Morhen, ponieważ raniony na początku został nieprzytomny i pominięty przez wściekły motłoch. Podczas ataku miała zginąć cała starszyzna wiedźminów, zabierając do grobu tajemnicę prób, mutacji i zmian. Informacja ta jest jednak sprzeczna ze słowami jakie wypowiada w Krwi Elfów Triss Merigold, według których przeżyli jedynie wiedźmini będący w tym czasie poza twierdzą, zaś dzieci szkolono tam jeszcze 25 lat przed akcją Sagi.

Galeria

Wideo

Kim jest..

Kim jest... Vesemir

MCH - Wiedźmin Wiki

Linki zewnętrzne

Gwent icon Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Vesemir.
Gwent icon Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Vesemir: Mentor.

Przypisy

  1. Zgodnie z datowaniem książkowym – wg datowania stosowanego w grach jest to rok 1272.
  2. Wiedźmin 3: Serca z Kamienia