FANDOM

Najgroźniejszą spośród wyvern zwie się królewską. W niektórych kręgach zaś, pardon, kurewską.Albina Tottelkampf, wykładowczyni nauk przyrodniczych w Aretuzie[1]
Wywerna lub Wiwerna (w St. wyvern) – przedstawiciel drakonidów.

Charakterystyka

Wywerny występują zazwyczaj w kolorze czarnym, lub innych ciemnych ubarwieniach. Mają silne łapy na końcu, charakterystycznych dla drakonidów, błoniastych skrzydeł. Ma długą szyję, na której osadzona jest głowa. W paszczy posiadają stożkowate, śnieżnobiałe, ostre kły, kontrastujące z resztą ciała gada. Jej ogon zakończony jest kolcem, a sam jest biczowaty i długi. Wywerna używa go jako broni. Potrafi syczeć i ryczeć, aby wyrażać emocje takie jak zdenerwowanie i ekscytację[1].

Żywią się głównie ssakami takimi jak kozice i świstaki, jednak sprowokowane, lub głodne są w stanie zaatakować człowieka[1].

Są naturalną częścią ekosystemu Kontynentu. Zwierzęta terytorialne. Żyją i polują samotnie, choć są okresy, w których łączą się w pary. Wiją gniazda i składają jaja, tak jak większość gadów. Na obszarze swojego terytorium zaatakują każdego intruza o masie ciała nie większej niż ich własna, szczególnie w okresie lęgowym kiedy martwią się o młode[2].

Występują przede wszystkim na głównym kontynencie, ale razem z ciepłym wiatrem mogą dotrzeć nawet na archipelag Skellige[3].

Często mylony przez ludzi ze smokiem ze względu na budowę ciała. Jako jednak, że wywerna nie należy do smoków właściwych, a do drakonidów, wiedźmini nie mają oporów przed zabijaniem ich[4].

Aktualnie jest to gatunek zagrożony wyginięciem[1].

Wiedźmin

Stworzenia te występują w dziczy, m.in. na podwyzimskich bagnach oraz Wyspie Rybitw. Czasami żyją w niewielkich stadach, którym przewodzi Wiwerna królewska[5].

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Główną bronią wiverny jest jej jad, którym potrafi opluć przeciwnika ze znacznej odległości. Niemniej groźne są jednak jej ostre zakończone pazury oraz kły, z których potrafi zrobić znaczny użytek, zwłaszcza podczas pikowania[2].

Z zabitej wiwerny można wydobyć w grze gruczoły jadowe i toksynę[2].

Występowanie

Ciekawostki

  • W Gors Velen złapaną wywernę pokazywano jako bazyliszka. Podczas pokazu wywerna uwolniła się z klatki, chwilę później została zabita przez Ciri. Był to pierwszy potwór zabity przez wiedźminkę.
  • W grze komputerowej Wiedźmin wywerny zostały błędnie zaklasyfikowane do grupy ornitoreptyli.
  • W grze komputerowej Wiedźmin wywerny są podatne na srebro, co jest jednak niezgodne z sagą.
  • Druidzi często je oswajają.

Galeria

Linki zewnętrzne

Gwent icon Zobacz w samodzielnej wersji GWINTA kartę Wiwerna.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Czas pogardy
  2. 2,0 2,1 2,2 Wiedźmin 3: Dziki Gon
  3. Wieża jaskółki
  4. Miecz przeznaczenia
  5. Wiedźmin (gra komputerowa)